Fiskeäventyr på Finjasjön

En gång i veckan ger sig våra fiskeelever ut på sjön för att träna praktiskt fiske. Det är en uppskattad del av deras utbildning. Den här soliga sommardagen var inget undantag. Tillsammans gav de sig ut med båtar, spön och drag mot Finjasjöns bästa fiskeställen.

Med sig har de alltid vår hängivna fiskelärare, Esbjörn. Esbjörn har arbetat på skolan i många år och att få kombinera sitt stora intresse med sitt arbete beskriver han som ren och skär lyx. ”Det är helt fantastiskt att få jobba med sin hobby, och att få se ungdomar upptäcka glädjen i fiske är otroligt givande,” säger han med ett stort leende.

Denna dagen fick eleverna också sällskap av skolans vaktmästare, Nisse, som ibland hjälper till med att skjutsa eleverna till deras praktiska aktiviteter. ”Det är ett mycket trevligt inslag i mitt arbete att få vara med och se elevernas entusiasm ute på sjön. Och jag tycker också att det är himla kul!”, berättar Nisse.

När en hel del fisk hade fångats och fisketuren hade pågått några timmar, var det dags att dra sig in mot land för lunch. Skolans kök hade förberett hamburgare med bröd och tillbehör. Eleverna hjälptes åt att göra upp en eld och grilla maten.

Stämningen var på topp, och det var inte bara fiskelyckan som g jorde dagen minnesvärd. Att få umgås och njuta av en fisketur och god mat tillsammans i det fria skapar en stark gemenskap bland eleverna.

Denna dag på Finjasjön blev ännu en del i fiskeelevernas utbildning – en dag fylld av lärande, samarbete och inte minst, många skratt.

Lär känna oss