Lär känna oss

Önnestadsgymnasiet har egen mark, stallar, maskiner, djur – ja, till och med en egen gård. Här pluggar du helt enkelt naturbruk på riktigt!

Vi är skolan för dig med intresse för natur, skog, djur eller lantbruk. Med fem inriktningar och hela 10 yrkesutgångar erbjuder vi naturbruk utöver det vanliga. Dessutom får våra elever studera i en av landets absolut modernaste gröna utbildningsanläggningar.

Hos oss är eleverna i fokus:
– Små klasser.
– Engagerade lärare.
– Gemenskap och vi-känsla genomsyrar hela verksamheten.

Frågor eller funderingar?

Har du några frågor, funderingar eller vill veta mer om oss så tveka inte att höra av dig till oss.

Lär känna oss

Vanliga frågor

Svar: Ja! Hos oss är kan du få högskolebehörighet oavsett vilken inriktning du har valt att läsa.

Svar: Vi har både enkel och dubbelrum, både rum i korridor och i villor. Därför kan vi erbjuda våra elever att både att bo ensamma eller dela rum. Vi försöker anpassa det efter varje elevs önskemål.

Svar: Ja! Vi har tre speciallärare på skolan som hjälper till om en elev behöver extra stöd. Vi erbjuder också läxhjälp varje måndag morgon.

Svar: Ja, hos oss har du möjlighet att ta med din häst och/eller hund till skolan. Hästarna bor i luftiga fina uteboxar i närheten av hagarna. Vi har ridhus, paddock, gräs- terräng- och galoppbana. I närområdet finns en skog för härliga uteritter. Vi har avsedda villor för boende med hund, det finns även ett hundstall där hunden kan vistas dagtid.

Våra gymnasieutbildningar

Skogsbruk

Vår skogsbruksutbildning erbjuder dig tre olika inriktningar: Jakt- och viltvård, skogsvårdare eller maskin.

Maskinförare Jakt & viltvård Skogsvård

Djurvård

Inriktningen djur ska ge kunskaper om djur, djurs beteende och behov samt samspelet mellan djur och människa.

Djursjukvård Arbete med hund

Naturturism

Vår utbildning i naturturism erbjuder dig kunskaper i att leda och guida grupper under olika typer av naturupplevelser.

Fiske- & Vattenguide

Hästhållning

Vår utbildning i hästhållning förbereder dig som elev, både teoretiskt och praktiskt, inför att kunna vara aktiv och ha en stabil grund inom hästhållningsbranschen.

Hästskötare

Lantbruk

Vår lantbruksutbildning ger dig som elev både teoretiska och praktiska kunskaper i arbete med lantbruksdjur, lantbruksmaskiner och växtodling.

Maskin Växtodling Lantbruksdjur