Internat

Internatboende ger studierna en extra dimension

Önnestadsgymnasiet erbjuder internatboende, ett spännande koncept som tillför studietiden en ny dimension och underlättar för de elever som bor långt från skolan. Boendeformen ger eleven möjligheten att under trivsamma former knyta nya kontakter och skaffa vänner för livet.

Elever i årskurs 1 som kan, och har möjlighet att pendla till och från skolan beviljas inte i första hand plats på skolans internat.

Ansökan till internat Ansökning till internat för kommande Åk 1, Läsår 24-25

Öppettider

Internatet har öppet från måndag kl 08:00 till fredag 16:30, du kan alltså inte bo här under helgen. Skoldagen börjar senare på måndagar just för att de som pendlar ska hinna i god tid. Under internatets öppettider finns det personal tillgänglig dygnet runt.

Boendet

Internatet består av två stora byggnader, ”Gula” och ”Röda”, här bor man på korridor med 12-17 rum på samma våning beroende på hus. Utöver de stora internatbyggnaderna har vi elevboende i sju villor som också finns på området. I en av villorna är det tillåtet att ha sin hund boende hos sig. Totalt har vi 94 rum varav 22 är dubbelrum. Det bor cirka 100 elever per termin på skolan.

Elever i årskurs 1 och 2 bor huvudsakligen i enkel- eller dubbelrum på skolans större internat med gemensamma köksutrymmen. I årskurs 3 finns möjlighet att flytta till rum i skolans villor för ett mer självständigt boende med eget kök.

Rummen

Samtliga rum på skolans internat hyrs ut omöblerade, vilket innebär att man själv får möblera rummet med säng, sängbord, byrå, skrivbord och skrivbordsstol.

I övrigt finns det i alla rum klädförvaring, låsbart värdeskåp, hyllförvaring, tak- och väggbelysning, rullgardin, gardinstång och papperskorg.

På korridorsboendena finns det handfat och spegelskåp i alla rum utom två. Toalett och dusch delas med övriga i korridoren. I villorna har man inte eget handfat på rummet. Toalett, dusch, kök och vardagsrum delas med övriga i huset.

Måltider

För boende elev är det obligatoriskt med helkost. Det innebär frukost, lunch, kvällsmat och kvällsfika under internatets öppettider (inte frukost måndag morgon eller kvällsmat på fredagar). Frukost, lunch och kvällsmat serveras på Folkhögskolan som ligger på andra sidan gatan från gymnasiet. Kvällsfika ordnas av kvällspersonalen och serveras 19:30 i skolans dagrum. Har du behov av specialkost meddelar eleven/vårdnadshavare köket.

Aktiviteter

Efter skoltid erbjuder internatet stående aktiviteter som innebandyträning, tillgång till tvätthall, elevverkstad, gym och ute-gym. Du som elev välkomnas att komma med förslag på ytterligare aktiviteter. På din fritid finns det också möjlighet att åka på utflykter, i närområdet finns bad, caféer, laserdome, maskinvisningar mm.

Djur

Du har även möjlighet att ta med din häst och/eller hund till skolan. Hästarna bor i luftiga fina uteboxar i närheten av hagarna. Vi har ridhus, paddock, gräs- terräng- och galoppbana. I närområdet finns en skog för härliga uteritter. Vi har avsedda villor för boende med hund, det finns även ett hundstall där hunden kan vistas dagtid.

Matavdrag

Skolan medger matavdrag då eleven inte bor på skolan under en längre tid än 5 dagar med anledning av praktik. För att få matavdrag beviljat ska frånvaron meddelas internatet skriftligt senast 2 veckor i förväg så att köket kan planera utifrån rätt antal elever. Matavdraget sker retroaktivt. Digital blankett finns i menyn till höger under Ansökningar internat, Matavdrag/Lunchpaket APL/APS

Inackorderingstillägg

För dig som bor på internat finns det möjlighet att ansöka om inackorderingstillägg hos CSN. Om du är berättigad inackorderingstillägg beror på hur långt det är mellan ditt föräldrahem och din skola enkel väg. Avståndet beräknas utifrån den resväg du har med allmänna kommunikationer, till exempel buss, tåg. Inackorderingstillägg CSN

Möt vår internatföreståndare

Eleverna lär sig också att ta eget ansvar, sköta sig själva och får känna hur det är att bo på egen hand, en erfarenhet som de har nytta av i hela livet

Henrik Sävström, Internatföreståndare

Internatboendet blir elevernas andra hem

Jag, Viktor och Albin kände inte varandra alls innan vi började på skolan. Vi bor också allihop på internatet, och det känns som vi blivit vänner för livet här.