Lärare i Animalieproduktion

Omfattning: Deltid. Vi har vissa möjligheter att anpassa omfattning och innehåll i tjänsten efter den sökande.

Varaktighet: Visstidsanställning

Anställningsform: I ett första skede planerar vi tjänsten som visstidsanställning vilken senare kan komma att övergå i tillsvidareanställning.

Arbetslivserfarenhet (krav): Dokumenterade kunskaper om produktionsformer inom lantbrukets animalieproduktion.

Utbildning (meriterande): Du är utbildad i relevant ämne, exempelvis agronom eller lantmästare med flerårig erfarenhet av arbete i praktisk lantbruksverksamhet.

Körkort: B

Önnestads Yrkeshögskola

Sedan 2010 driver Hushållningssällskapet Skåne Önnestadsgymnasiet. Önnestadsgymnasiet är belägen 8 km nordväst om Kristianstad. Skolan bedriver bland annat naturbruksutbildning inom gymnasieskolan med inriktning mot lantbruk, skog, häst, naturvetenskap, djurvård, uppdragsutbildningar inom lantbruk och skog samt Naturvetenskapsprogrammet. Skolans driftverksamhet omfattar 300 ha åker varav 43 ha Kravgodkänt, 65 ha bete, 560 ha skog, 65 mjölkkor, 126 suggor och 35 kravgodkända dikor, hästar, smådjur, vilthägn mm.

Från och med hösten 2022 planeras även Driftledare Lantbruk inom Önnestads yrkeshögskola.

Fokus i utbildningen Driftledare Lantbruk ligger på företagande och ekonomi och fördjupning erbjuds inom växtodling eller husdjur. Såväl teoretiska kunskaper som praktiska färdigheter sätts på prov i kurserna. Föreläsningar varvas med praktiska övningar, gruppuppgifter, olika projekt och enskilda arbeten. Flera olika organisationer – däribland LRF och Hushållningssällskapet – står bakom utbildningen.

Arbetsuppgifter

Utbildningen omfattar drygt ett års studier vilka förläggs över två vinterhalvår och som delas in i två block. Första blocket innehåller övervägande kurser inom produktionsgrenarna animalieproduktion och växtodling samt lärande i arbete inom respektive produktionsgren. Block två innehåller till övervägande del kurser inom företagsledning, ekonomiska ämnen och lärande i arbete inom företagsledning samt examensarbete.

Vi söker nu en lärare inom animalieproduktion som tillsammans med kursansvar, planering, undervisning och examination blir en viktig del i utbildningsteamet som leds av skolans utbildningsledare inom Yrkeshögskolan. Din erfarenhet är väl dokumenterad och tillsammans med adekvat högskoleutbildning kommer du att vara sakkunnig inom ditt kunskapsområde. Ditt nätverk inom de gröna näringarna sedan tidigare kommer att vara en viktig del när du tillsammans med de studerande söker kunskap och erfarenhet under studierna.

Kvalifikationer

Dokumenterade kunskaper om produktionsformer inom lantbrukets animalieproduktion är därför nödvändig och pedagogisk utbildning och/eller erfarenhet är starkt meriterande. Du behöver därför ha ett pedagogiskt intresse och erfarenhet av undervisning alternativt rådgivning i någon form.

Kompetensen som lärare kan styrkas ex. genom kursvärderingar, utlåtande från studenter/ elever eller rådgivning.

Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaperna då ett väl fungerande arbete i vårt team av lärare är en förutsättning.

Du ska ha kapacitet att undervisa på svenska och till viss del engelska eftersom det kan förekomma engelsk litteratur. Tjänsten ställer även krav på körkort B.

Tillträde

Enligt överenskommelse. Tjänsten tillsätts under förutsättning att planerat tjänsteunderlag realiseras.

Arbetsgivare

Hushållningssällskapets Kompetensutveckling i Syd AB, HUSKAB.

Sök tjänsten

Ange referens Lärare Driftledare Lantbruk i din ansökan
Maila din ansökan till hans.martinsson@huskab.se

Inte tjänsten just för dig?

Ta en titt på alla våra lediga tjänster!