Rekordmånga vill göra APL utomlands

I november kom ett gäng elever hem efter fyra veckors APL i Spanien och på Island. Inför resan var många förväntansfulla, och kanske även lite nervösa på vad detta stora äventyr skulle innebära. Det visade sig bli deras livs största upplevelse, till viss del kunskapsmässigt men till störst del för dem som personer.

Jesper Lindberg, APL-ansvarig, har varit elevernas stöd både före och under praktiken. Han märker redan av att intresset har ökat rejält, och allt fler elever frågar vad som krävs för att få åka iväg.

– Det är jättekul att så många vill göra sin APL utomlands. Det är en del av upplägget att eleven själv får leta upp praktikplats, ta kontakt med dem och ordna inför resan. Själva resan och boendet står vi för, men i gengäld måste du sköta dina studier. Det är ett jätteviktigt krav vi har, säger Jesper.

Utmaningar på Island
I höstas gav sig Elna av på egen hand till Island. APL-platsen på en bondgård hade hon ordnat själv. Inför resan var Elna väldigt nyfiken på hur den isländska jordmånen påverkade grödorna. Under sina veckor upptäckte hon att det inte bara var jordmånen som var unik. På Island blåser det ofta upp till storm, vilket gör att man behöver så om ute på fälten. Fröna blåser helt enkelt iväg. Hon fick ta hand om farmens hästar och får, och även där märkte hon skillnader.

– Djuren får mycket mer frihet. De har stora landområden som de rör sig över uppe i bergen. Djuren blir mer framåt och man ser stora skillnader i deras päls. De verkar helt enkelt må bättre där”, säger Elna. Insikter som hon kanske tar med sig in i branschen här i Sverige när hon börjar sitt arbetsliv.

Dog Rescue-center i Spanien
Tre tjejer bestämde sig för att testa livet på ett hundhem i Spanien dit övergivna eller upphittade hundar togs omhand. Inför resan hade de många tankar kring hur det skulle kännas att ibland vara med i svåra situationer med ex. sjuka hundar, men de hade förberett sig så mycket de kunde. Nere i verkligheten i Spanien var tjejerna måna om att prata med varandra, om det varit med om något som påverkat dem. Den starkaste känslan var dock att det kändes fint att ha fått hjälpa till. Den vägde mer än allt annat. Många hundar var rädda och tjejerna fick anpassa sitt sätt att vara, beroende på vilken hund de hanterade.

– Det betydde extra mycket att få beröm från de som drev hundhemmet. Sånt växer man av, det betyder jättemycket. Dessutom frågade de mig om råd och tips, och då fick jag verkligen bekräftat att jag kan mer än jag tror, säger Klara.

För Ebba öppnade resan upp ögonen för henne, och hon blev övertygad om att flytta utomlands i framtiden.

– Det klarnade verkligen under tiden i Spanien, att jag inte vill bo kvar i Sverige, säger hon.

Svensk-spanskt hästliv
Två av våra hästelever åkte ner till ett svenskägt stall i Spanien. Det visade sig bli en större skillnad än de trodde.

– Hästarna är mycket mer känsliga i munnen och rädda av sig. De hanterar dem hårdare i Spanien och det var såklart inte kul att se, säger Annie som även kände en stark hemlängtan under sin tid utomlands.

– Sen när det var dags att lämna Spanien, så ville jag inte åka hem, fortsätter hon. Förutom att ha insett hur viktig familjen är för henne, så har Annie även kommit fram till att hon inte vill jobba med hästar i framtiden. För hennes del ska hästar nog fortsätta att bara vara ett intresse och en hobby.

Förutom allt de lärt sig och upplevt så skaffade alla sig även nya vänner under sin tid utomlands. Vänner som de fortsätter att ha kontakt med här hemma i Sverige. Många planerar att träffas igen. På frågan om de är glada över att de åkte svarar alla ett stort JA. De har tagit med sig lärdomar för livet, och växt som personer. Resan är ett minne för livet som de gärna gör om på egen hand. För nästa gång är det ju dags för ett nytt gäng elever från Önnestadsgymnasiet att få chansen. Blir du nästa som åker?

Lär känna oss

Följ oss på