Anna Ruus, Utbildningsledare

Säg hej till vår utbildningsledare

• Lärarintervju

Anna är elevernas bollplank kring de viktiga besluten

På Önnestadsgymnasiet förverkligas många drömmar och skolan öppnar upp för allt fler att nå sitt drömjobb. På vägen dit ska viktiga beslut tas, och oavsett ålder behöver vi alla någon att bolla våra tankar och funderingar med. Då finns Anna här för dig som både är utbildningsledare och yrkesvägledare. Under sina nästan 20 år på Önnestadsgymnasiet har hon hjälp många ungdomar vidare.

– Till mig kommer eleverna med frågor om kursval och scheman men det kan också vara så att de har funderingar om att läsa vidare och vad som krävs för att komma in på olika utbildningar, säger Anna som fungerar som ett bollplank för eleverna i deras tankar kring yrkeskarriären.

Anna trivs med sitt jobb och att arbeta med elever – för elever- på Önnestadsgymnasiet, och det går inte att ta miste på.

– Jag älskar de sociala kontakterna och att få följa eleverna i deras utveckling. Det är väldigt roligt att få jobba med så intresserade elever. När hjärtat är med och det finns ett starkt intresse hos personen i grunden så höjs ambitionsnivån och då blir resultaten ofta bättre än på ett vanligt gymnasium.

Anna upplever att även elever som kanske varit lite skoltrötta eller av annan anledning inte presterat så bra på högstadiet, får en nytändning och lyfter sig när de kommer till rätt ställe. Det vill säga till en stimulerande studiemiljö och en utbildning som de valt utifrån sina personliga intressen.

– Vi är en relativt liten skola med snabba beslutsvägar, där alla praktiska moment kan utföras på plats. Det är en stor fördel gentemot många andra skolor, fortsätter Anna som också lyfter fram att Önnestadsgymnasiet är en friskola där all vinst återinvesteras i verksamheten.

Lär känna oss