Ebba

Skolan har gjort mig till den jag är

Trots att hon tagit studenten så är hon kvar på skolan. Eller snarare tillbaka, men nu arbetar hon extra på skolans hunddagis. Drömmen har alltid varit att jobba utomlands med djur, och snart åker hon till Spanien för att volontärarbeta på ett svenskt dog rescue center. Så klart ska hon även passa på att hälsa på sin före detta klasskompis som nu bor i Spanien. – Jag gjorde ju min praktik på ett rescue center i Spanien, men nu ska jag arbeta på ett svenskt där. Det som skiljer mot ett spanskt är att det kommer vara färre hundar och lite annan syn på djur, säger Ebba som åker till Spanien bara några dagar efter vår intervju.

Djurintresset har alltid funnit där. Ebba minns sin första katt Gustav från när hon var liten, och ju äldre hon blev desto större blev intresset för just hundar. På skolans hunddagis tar hon hand om och hanterar hundar i olika raser med olika personligheter. Hunddagiset är fullt sedan länge och kön hit är lång. Förutom hunddagis kan hundarna även bli trimmade här och få sina klor klippta.

Ebba minns tillbaka på sina tre år på Önnestadsgymnasiet och ler stort.

– Jag tar med mig jättemycket härifrån. Skolan och lärarna har betytt mycket. De har gjort mig till den jag är. Här finns en närhet och man får en relation till lärarna på ett annat sätt som gör att man inte är en i mängden här. Här blir man sedd, får hjälp och jag har kunnat ringa min lärare när som helst. Det är detta som gör halva skolan, säger Ebba.

När vi går är Ebba på väg ut med tre hundar som ska rastas. Några arbetspass har hon kvar innan sin resa till Spanien, till drömmarna, hundarna och sina vänner där.

Lär känna oss

Följ oss på