Naturbruk

NBHAT-ÖD-F

Hästskötare

Du och hästen i centrum

Efter tre lärorika år på Önnestadsgymnasiet står dörrarna öppna till alla tänkbara yrken inom den expansiva hästbranschen. Via yrkesutgång Hästskötare kan du även läsa vidare till hippolog vid SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, eller till något helt annat såsom sjuksköterska på högskolan.

Med en yrkesexamen i bagaget är du mycket attraktiv på arbetsmarknaden och kan uppgradera din kompetens ytterligare genom Ridsportförbundets utbildningar. Hästen står i centrum under hela utbildningstiden. Eleverna tränas i hoppning, dressyr, ledarskap, hästkunskap och mycket mer. Eget ridhus, galoppbana, skrittmaskin, terrängträningsbana, paddock, samt stor gräsbana med pulvermangrav är några av faciliteterna som förenar nytta med nöje i denna drömutbildning.

Det finns möjlighet att ta med egen häst…

År 1

Under ditt första år hos oss arbetar vi mycket med säkerhet i allt arbete med häst. Vi studerar hästens beteende och försöker få förståelse för och lära oss läsa av hästen. Detta för att vi vill kunna förstå hur hästen reagerar i olika situationer och lära oss hur vi på bästa vis ska arbeta med hästen som individ.

Du kommer få lära dig om hästens historia, olika raser, dess anatomi, tecken och exteriör. Vi går även ut i stallet och tränar bandagering och dekorativ hästvård. Under det första året kommer du även få lära dig grunderna i ridkonsten med inriktning på ryttarens sits och balans. Du kommer få testa på att rida olika hästar inom:

Dressyr
Då tränar du den lodräta sitsen och vi jobbar lite extra med övergångar, ställning och sidförflyttande hjälper.

Hoppning
Då tränar du två- och tre-punkt sitsen, följsamhet i hästens språng över- och mellan hinder.

Terräng
Du får även prova på att rida mindre fasta hinder samt vattenhinder.

År 2

Under ditt andra år hos oss kommer du fortsätta att utveckla din kompetens inom hästkunskap och ridning. Detta året fördjupar vi oss allt mer i hästens digestionsapparat, näringsbehov och foderstater. Vi tittar med hjälp av veterinär extra på hästens tänder och lär om tandvård. Vi undersöker avel samt reproduktion inom häst.Teoretiskt lär vi oss också mer om hästarnas olika sjukdomar. Vi kommer under detta året även lära oss visa häst vid hand samt longering.

I år 2 ingår det också körning av skolad häst, och ni kommer få lära er köra hästar i både dressyr och konkörning. Under detta året kommer ni få utbildning av en hovslagare för att lärar er att ta av, rikta och sätta på skor på hästen. Du kommer även under andra året få fördjupa dig allt mer i hästens form och balans samt fortsätta att träna på grunderna i ridkonsten med inriktning på ryttarens sits, balans och inverkan.

Inom de olika inriktningarna tränar vi extra på:

Dressyr
Den lodräta sitsen och vi jobbar mer med tempoväxlingar, övergångar och fortsätter träna på sidoförflyttningar.

Hoppning
Två- och tre-punkt sitsen, följsamhet i hästens språng över och mellan hinder. Vi jobbar lite mer med gymnastikhoppning samt att träna på att rida en bana i ett lämpligt tempo med bra vägar.

Terräng
Du får träna på både mindre eller större fasta hinder i följd samt olika typer av hinder t ex bank, coffin och vattenhinder.

År 3

Under det sista året fokuserar vi allt mer på praktisk kunskap som sjukbandage, stalltjänst, löshoppning, tömkörning och lastning.

Teoretiskt tittar vi lite närmare på doping, djurskydd, alternativa behandlingsmetoder samt bestämmelser som har med hästskötsel och hästanläggningen att göra. Vi studerar hästens muskler och undersöker hur hästen förändras under en tids träning. Allt detta för att lära oss mer om hur hästen bör tränas för att bli hållbar samt utvecklas på rätt sätt.

Under det tredje året kommer du fortsätta att titta lite närmare på hästens form och balans samt träna på grunderna i ridkonsten med inriktning på ryttarens sits, balans och inverkan.

Inom de olika inriktningarna tränar vi extra på:

Dressyr
Den lodräta sitsen och jobbar mer med enkla byten, skolor och förvänd galopp.

Hoppning
Två- och tre-punkt sitsen, följsamhet i hästens språng över och mellan hinder. Vi tränar på serier, hålla ett bra tempo och att kunna reglera galoppsprången mellan hindren.

Terräng
Du fortsätter träna på att rida mindre eller större fasta hinder i följd samt olika typer av hinder t ex bank, coffin och vattenhinder.

Jag vill jobba med hästar i framtiden och här lär jag mig en massa nyttiga saker hela tiden.

Kursnamn Poäng
APL

Praktik

APS- på skolan
Första APL –  Höstterminen åk 2, 5 veckor, varav två veckor med intensivträning med körning av häst. Resterande tre veckor på en godkänd praktikplats om har inriktningen som intresserar just dig.

Andra APL – Vårterminen åk 2, 5 veckor. Denna praktik har inriktning avel och reproduktion.

Tredje APL – Höstterminen åk 3, 5 veckor. I denna praktik är du på en godkänd praktikplats som har inriktningen som intresserar just dig. Du har möjlighet att åka utomlands under dessa veckor. Vi har platser runtom Europa där tidigare eleven utför sin APL. Kanske Island eller Spanien skulle kunna intressera dig?

Möjlighet att ta

• Arbeta i hästsportsbutik
  • Arbeta med försäkringar

Detta känns helt rätt

Vad kul! klicka på knappen nedan för att komma till ansökan.