Egna djur

Häst

Önnestadsgymnasiet har ett visst antal boxplatser att erbjuda dig som är elev och vill ta med dig egen häst under din studietid. Innan du tar med dig din häst till skolan bör du ta del av våra regler som du kan läsa nedan. Du och din målsman kommer att få underteckna ett uppstallningsavtal där du då förbinder dig till reglerna som gäller på vår anläggning.

• Det finns möjlighet att ha med egen häst på skolan, dock ej hingstar.
  • Uppstallningsavtal ska skrivas under av målsman senast dagen då hästen anländer.
  • Hästen/ponnyn ska vara influensavaccinerad samt avmaskad.
  • I stallhyran ingår boxplats, grovfoder, kraftfoder, strö(halm), spån finns att köpa till.
  • Helgtjänstgöring i stallet enligt schema beroende på antalet stallade privathästar (fredag 15.00-söndag 20.00).
  • Foderansvar under en vecka (måndag 7.00-fredag 12.00).
  • Tillgång finns till ridhus och ridbanor under de tider då det ej pågår undervisning eller annan organiserad ridning/verksamhet.
  • Regler och anvisningar som hyresvärden satt upp ska följas.

Priser:
Utebox
Häst            1 780+moms = 2 225 kr/månad
Ponny          1 580+moms = 1 975 kr/månad

Elever som går på Önnestadsgymnasiet har 20% rabatt

Ridhuset + anläggningen

Ridhuset och paddocken är ofta uppbokade på vardagar mellan 8.00-15.30, därefter är det fri ridning. Skulle det vara bokningar någon kväll eller helg finns den informationen på Facebook, Önnestadsgymnasiet ridanläggning. För gräsbanan gäller samma som för ridhus och paddock.

Terrängbanan får endast användas tillsammans med en tränare. Tränaren ska antingen vara auktoriserad eller mycket rutinerad för att hålla träning. Galoppbanan är för det mesta tillgänglig för ridning.

Uteritt. För en längre runda får man rida under E21, du kommer då till Bockeboda-skogen.
I Bockeboda finns det skyltar som visar var det är tillåtet att rida (det är ett friluftsområde med vandringsled).

För mindre runda finns en karta i skolstallet där man kan se hur man kan rida.

Regler finns att läsa i ridhuset. Reglerna ska följas.

Ridhjälm är obligatorisk vid all ridning.

Hund

Innan du tar med din hund till Önnestadsgymnasiet ska du lämna in en ansökan om att djuret får vistas här. Kontakta ansvarig i hundstallet för att få en ansökan hemskickad.

Innan hunden får vistas på skolan ska en ansökan skickas in som även är undertecknad av vårdnadshavare, samtidigt som ansökan görs ska skolans hundpolicy läsas igenom och även den undertecknas av både elev och vårdnadshavare. Så snart din ansökan beviljas kommer ni får signera ett hyresavtal, samt lämna kopia på vaccinationsintyg och försäkringsbrev. Hunden kommer även få genomgå ett hanteringsprov där skolans personal kontrollerar att hunden är lämpad för att vistas på skolan, detta är för allas trygghet.
Strikt hundägaransvar gäller.

Krav för att hundarna ska få vistas i hundstallet är:

• Hunden ska vara över 10 månader.(dispans för yngre hundar kan i särskilda fall ges)
  • Hunden ska vara veterinärvårdsförsäkrad.
  • Vaccinerad mot valpsjuka, HCC och parvo.
  • Genomgången hanterings och lydnadstest.

När ansökan beviljas skrivs ett hyresavtal.

Djurskyddslagens regler gäller för skötsel av hund. Du är ersättningsskyldig för eventuella skador hunden gör.