Tyra, Skogsbruk - Jakt & viltvård

Tyra

Jag går första året på skogsutbildningen med inriktning jakt.

Jag har alltid velat göra något praktiskt och just jakten är något som ligger mig varmt om hjärtat. Jag ville göra mina gymnasieår till något kul men ändå något som jag faktiskt vill jobba med och vem vill inte jobba med det man älskar?

Båda mina föräldrar jagar så jag följde med pappa en del när jag var liten. Sen tappade jag intresset ett par år tills en kompis till mig skulle ta jägarexamen. Då passade jag också på att göra det för jag visste ändå att jag skulle ta den någon gång. Sen dess har jakten varit något som jag inte kan leva utan och jag förstår inte hur jag kunde gå så många år utan jakten i mitt liv. För mig så handlar inte jakten om att bara döda ett djur. De handlar om gemenskapen i jaktlaget, lugnet som bara kommer när man sitter där själv ute i skogen och adrenalin påslaget när man hör hur det knakar runt omkring sig. För mig är även känslan av att få vara en del av och kunna påverka samspelet i naturen något som gör att jag älskar jakten.

Jag hittade Önnestadsgymnasiet genom att en vän till mig tipsade om skolan så jag åkte hit och skuggade. Jag bor på Öland och i början tänkte jag att det inte var något tillräckligt speciellt med skolan för att jag skulle vilja flytta så långt. Alla var trevliga och det kändes bra men det var först när jag träffade jaktläraren, Patrik Yngvesson, som det var självklart att jag skulle välja Önnestadsgymnasiet.

Jag tycker det är kul på tisdagarna när vi har skogsskötsel och kör motorsåg för man ser hur det går bättre och bättre varje gång man håller på. Det är kallt och ruggigt nu på vintern men när man väl kommer igång så är det faktiskt riktigt roligt. Jag får också vara ute i skogen då, vilket är mitt hemmaplan.

Elevreportage