Eleverna på internatet berättar

Möt vår internatföreståndare

Önnestadsgymnasiet erbjuder dig att bo på internat. Det är ett spännande koncept som ger skoltiden det där extra. Det underlättar för dig som bor långt från skolan, men du får också lära känna nya människor – genom att bo ihop – och skaffar dig vänner för livet. Dessutom får du testa på vuxenlivet lite och känna på hur det är att sköta sig själv.

Möjligheten att – trots avståndet- ha nära till skolan lockar allt fler och internatet blir populärare för varje år. På köpet får eleverna livslång vänskap och tillgång till många aktiviteter vid sidan om undervisningen.

Clara och Stina går tredje året på Önnestadsgymnasiet. Clara går inriktning mot hund och Stina mot häst. Båda två har bott på internatet under sina år på skolan. Sista året bor de i en av internatets egna villor. Tillsammans tänker de tillbaka på de tre åren.

Vad betyder internatet för er?

– Internatet betyder mycket för mig, det är där alla mina vänner är och där jag har som roligast. Det är som min extrafamilj. Det är verkligen så, säger Clara.

– Internatet har gjort att man verkligen går till skolan. Om man känner sig skoltrött eller omotiverad så hjälper det väldigt mycket att man redan är på skolan när man vaknar upp på morgonen, säger Stina.

Clara håller med om att internatet hjälpt dem att göra skoltiden så smidig som möjligt.

– Jag tror vi kommer ha lättare för att ta hand om oss själva. Vi har förvisso all struktur som mattider och så vidare här, men man får en tanke på hur det är att klara sig själva. Jag har också med mig min hund Elmer som bor här. Honom skaffade jag när jag flyttade till internatet. Jag har ett djur att ta hand om, och han får mig att inse att man måste ta ansvar. Elmer är med hela tiden vart jag än rör mig på internatet och han har blivit allas maskot här, säger Clara.

Hur skulle ni beskriva Önnestads internat om ni bara fick använda tre ord

– Gemenskap, vänner för livet och ansvar, säger tjejerna i mun på varandra och skrattar till.

Men alla föräldrar kan känna sig lugna och trygga. Varje kväll går vår internatföreståndare Henrik Sävström, eller någon av hans jourarbetande kollegor, runt och hälsar på i internatets alla korridorer och villor. Under besöket ser de till så alla ser ut att ha det bra.

Kan eleverna känna sig trygga på internatet?

– Absolut! Skolan är bemannad hela dygnet och säkerheten är mycket viktig för oss. Vi har investerat kraftigt i att skapa trygghet och såväl utomhusmiljöer som korridorer är kameraövervakade. Vi besöker också alla korridorer och alla villor under kvällarna och kollar så att allt är bra, säger Henrik.

Hur är det att jobba på ett internat?

– Det är helt fantastiskt och går inte att jämföra med någon annan arbetsplats jag jobbat på. Miljön med alla djuren skapar en särskild atmosfär. Det är en ynnest att varje dag få träffa ungdomarna på internatet och att vara med och skapa ett tryggt boende och en trivsam undervisningsmiljö åt dem.

Att internatet haft en stor del i tjejernas liv märks tydligt. Och för Henrik är känslan densamma. Tillsammans skapar de en gemenskap och familjekänsla som underlättar studietiden. Men framförallt fångar den Önnestadsgymnasiet anda som inte finns någon annanstans. Här trivs man – tillsammans!

• Henrik Sävström, Internatföreståndare