Hyresvillkor, ordningsregler och drogpolicy

Med hyreskontraktet följer villkor om ordningsregler för boendet.

Som boende elev förväntas du kunna bo självständigt och fatta sunda beslut kring din person och hälsa. För vi ska uppnå ett trivsamt klimat för alla finns det regler som du som boende ska följa.

Boendet är till för studerande elever, närvaro på lektioner är ett väsentligt villkor för ditt boende. Det råder nolltolerans mot rökning, alkohol och andra droger på skolans område samt under aktiviteter anordnade i skolans regi.

På Önnestadsgymnasiet är vi stolta över att varje elev blir sedd och hörd. Vi förväntar oss att alla på skolan, såväl elever som personal, visar varandra ömsesidig respekt och bidrar till en trevlig stämning.

Hyresvillkor

Internatet är öppet mellan måndagar klockan 08:00 till klockan 16:30 fredagar. Vid helgdagar, klämdagar, studiedagar och lov som infaller en vardag är internatet stängt om inget annat anges i studieplanen. Boende på internatet måste betala för helkost: frukost, kvällsmat och kvällsfika.

Rummet hyrs ut för att användas som bostad till studerande vid Önnestadsgymnasiet under skoldagar. Boendet avser rum för en eller två personer (enkelrum eller dubbelrum) med tillgång till gemensam, toalett och dusch samt tvättstuga. Gemensamt kök finns att tillgå vid behov. Vatten, el, sophämtning ingår i hyran. Förbrukningsartiklar som glödlampor, toalettpapper, diskmedel och städutrustning ingår i hyran. Ommöblering, flytt av skolans möbler och annan egendom får inte ske utan godkännande av internatföreståndare eller internatpersonal. Rummet besiktigas av skolan utsedd personal vid in- och utflyttning. Spik, häftstift, tejp och liknande får inte användas på väggarna i rummet. Hyresgästen är ersättningsskyldig för skada som uppkommit under hyrestiden i bostadsrummet eller på hyresvärdens fastigheter, inventarier och egendom när det inte avser normalt slitage. Egendom som går sönder eller behöver repareras/underhållas i det hyrda rummet eller på annan plats på skolans område och internatet ska anmälas snarast till internatföreståndaren eller internatpersonal. T ex läckande kran, stopp i avlopp mm. Varje hyresgäst ansvarar för sina personliga tillhörigheter och att rummet är låst när hyresgästen inte vistas på boendet. Hyresgästen ansvarar för att rummet hålls i gott skick och det inte förses med stötande bilder eller texter.

För att det ska fungera för dig som boende (hyresgäst) på skolans internat krävs det att du är självgående, respektfull och ansvarstagande. Det är viktigt att du sköter ditt rum, din hygien, att du kommer upp i tid till lektioner, kommer till ro under kvällen så att du har möjlighet att sköta dina studier.

Elever som går på skolan är alltid välkomna till internatet fram till klockan 21:30 och ska därefter lämna internatet och skolans område. Övriga besök ska alltid förankras med internatpersonal eftersom vi har ett generellt besöksförbud. Inga gäster tillåts övernatta på internatet. Övernattningsmöjligheter finns för närstående och bokas genom överenskommelse mellan vårdnadshavare/försörjningsansvarig, Internatföreståndare och internatpersonal.

Vårdnadshavare, betalningsansvarig ansvarar och kontaktar internatet om hyresgästen är sjuk samt om hyresgästen inte ska övernatta på internatet.

Vid sjukdom, mer än en skoldag samt vid psykiskt dåligt mående ska alltid hyresgästen åka hem, alternativt bli hämtad av vårdnadshavare, hyrestagaren.

Efter klockan 22:00 ska det vara lugnt på internatet. Ljudnivån ska anpassas så att de som vill, kan sova. Hyresgäst ska alltid vara åter på internatet senast 22:30. 23:00 ska hyresgästen vistas på det egna boendet, (korridor alt. villa).

Fordonstrafik till och från skolans parkering sker mellan 05:15 – 22:15 Övrig tid är all obehörig fordonstrafik förbjuden inom skolans område.

Hyresvärden ansvarar inte för hyresgästens privata ägodelar. Hyrestagaren uppmanas att kontrollera att försäkring som gäller för hyresgästens boende och egendom finns.

Måltider

Boende på internatet måste betala för helkost: frukost, kvällsmat och kvällsfika. Lunchen är gratis för gymnasielever.

Skolan medger matavdrag då eleven inte bor på skolan under en längre sammanhängande tid än 5 dagar.

Planerad APL ska meddelas internatet senast 14 dagar innan. Matavdrag görs per vecka. Det är viktigt att meddela så att köket kan planera utifrån rätt antal elever. Matavdraget sker retroaktivt. Mer information på hemsidan.

Övrig ledighet/frånvaro meddelas internatet via mail till internatföreståndare. Avdrag för mat görs per vecka (5 dagar).

Om elev, hyresgäst är frånvarande från internatet ska det meddelas till internatföreståndare. Vid sjukfrånvaro görs avdrag för mat per vecka (5 dagar). Vårdnadshavare, betalningsansvarig ansvarar och kontaktar internatet om hyresgäst är sjuk, om hyresgäst inte ska övernatta på internatet.

Elektronik och ljudsystem

Kokplattor, kaffekokare, värmeelement och eller annan liknande elektrisk utrustning får inte nyttjas på rummen utan timer. Det är tillåtet att ha egen kyl på rummet, men kylen får endast vara på max 70liter, H 90cm, B 60cm. Frys är inte tillåtet.

Högtalare, ljudutrustning, soundbars etc. ska vara anpassade för rummets storlek. Ljudsystem ska hanteras av hyresgästen på ett sätt så att andra hyresgäster i korridoren/fastigheten, andra verksamheter inte störs.

Städning

Rum och gemensamma utrymmen ska städas enligt de anvisningar som utfärdas. Städutrustning tillhandahålls av hyresvärden. Städkontroller förekommer löpande. Mer omfattande städning sker vid läsårsslut och avflyttning.

Arbetsskor och arbetskläder ska förvaras i anvisade omklädningsrum. Sophantering/sortering ska ske enligt anvisningar och på avsedd plats.

Djur är inte tillåtna på boendet. Boende med hund bor i någon av de villor där det är tillåtet.

Rummet ska hållas tillgängligt för kontroll och service. Kontroll och service genomförs av skolledning, internatföreståndare, internatpersonal och vaktmästeri.

Alkohol, rökning och droger.

Alkohol och droger får inte förekomma på internatet eller skolans övriga områden. Rökning är inte tillåtet på internatet eller skolans övriga områden.

Hyrestagare får inte inneha, nyttja eller vara påverkad av alkohol eller andra droger på skolans område eller i andra sammanhang i skolans eller internatets regi. Vid misstanke om alkohol- eller drogpåverkan ska hyresgästen medge provtagning för undersökning. Påverkad hyresgäst ska alltid åka hem, alternativt bli hämtad av vårdnadshavare, hyrestagare.

Brandlarm

Brandlarm är installerat på alla internatets boenden. Matlagning och annat som kan orsaka rökutveckling ska ske kontrollerat och försiktigt.

Videoövervakning, automatisk bom och säkerhet

Trygghet och säkerhet är viktigt för oss. På skolans och internatets allmänna utrymmen, samt utomhus finns videoövervakning för att öka tryggheten för våra elever, hyrestagare, personal och djur. Videomaterialet raderas automatiskt.

Önnestadsgymnasiets område stängs under natten med automatiskt bom. Framförallt vill vi stänga ute obehörig trafik som tidigare förekommit på området, men också till en viss del undvika att hyrestagare åker iväg under natten. Vid behov kan internatpersonalen öppna upp bommen. Det är alltid vårdnadshavare/försörjningsansvarig som kontaktar internatpersonalen om bommen ska öppnas under natten.

Påföljder

För att du som hyrestagare ska ha rätt till ditt boende på skolans internat måste du ha minst 80 % närvaro i dina studier samt prestera i undervisningen utifrån individuell förmåga. Hög andel/upprepad oanmäld frånvaro i dina studier kräver ett uppvisande av läkarintyg vid längre tids frånvaro.

Skador på internatets och hyresvärdens egendom orsakade av hyresgästen debiteras till uppskattad kostnad för återställande. Detsamma gäller borttappad/ej återlämnad egendom, tex. nycklar.

Att förstöra egendom kan medföra att rätten till boendet upphör.

Ej utförd slutstädning enligt anvisning debiteras med 2000 kronor.

Bruk, påverkan eller innehav av alkohol eller droger på skolans område eller vid aktivitet i skolans eller internatets regi medför normalt avstängning från boendet. Vårdnadshavare och berörd myndighet kontaktas.

Vägran av hyresgästen att lämna prov för utredning av alkohol- eller drogpåverkan kan medföra att rätten till boendet upphör.

Om hyresgästen av oaktsamhet orsakar brandutryckning debiteras uppkommen kostnad.

Sammanfattning och ordningsregler internat

  • Rum ska städas och hållas iordning enligt de anvisningar som utfärdas.
  • För att du som hyresgäst ska ha rätt till ditt boende på skolans internat måste du ha minst 80 % närvaro i dina studier samt prestera i undervisningen utifrån individuell förmåga. Hög andel/upprepad anmäld/oanmäld frånvaro i dina studier kräver ett uppvisande av läkarintyg vid längre tids frånvaro.
  • Skador på internatets och hyresvärdens egendom orsakade av hyresgästen debiteras till uppskattad kostnad för återställande. Detsamma gäller borttappad/ej återlämnad egendom, tex. nycklar.
  • Bruk, påverkan eller innehav av alkohol eller droger på skolans område eller vid aktivitet i skolans eller internatets regi medför skriftlig erinran och avstängning från boendet. Vårdnadshavare, betalningsansvarig och berörd myndighet kontaktas. Påverkad hyresgäst ska alltid åka hem, alternativt bli hämtad av vårdnadshavare, hyrestagare.
  • All rökning är förbjuden på Önnestadsgymnasiets område, förbudet innefattar även E-cigaretter.
  • Hyresgäster på internatet ska uppföra sig respektfullt och trevligt mot såväl personal som studiekamrater. Kränkande behandling utreds alltid av internatföreståndare.
  • Brott polisanmäls
  • Fordonstrafik förbjuden på skolans område mellan 22:15 – 05:15
    (Med undantag från bl.a. mjölk- och fodertransporter)
  • Klockan 22:00 ska det vara lugnt och tyst på internatet. Ljudnivån ska anpassas så att de som vill, kan sova.
  • Klockan 22:30 ska hyresgäst senast vara tillbaks på internatet
  • Klockan 23.00 ska hyresgäst vara på sitt boende/korridor.
  • Varje hyresgäst ansvarar för sina personliga tillhörigheter och att rummet är låst när hyresgästen inte vistas på boendet. Hyresgästen ansvarar för att rummet hålls i gott skick och att det inte förses med stötande bilder eller texter.
  • Elever som går på skolan är alltid välkomna till internatet fram till klockan 21:30, i övrigt har vi besöksförbud. Övriga besök ska alltid förankras med internatpersonal.

Att inte följa internatets regler kan leda till avstängning eller ett  uppsagt boende.

På vår konsekvenstrappa kan du se hur vi tänker.

 

 

Inledning

Önnestadsgymnasiet vill erbjuda alla elever bästa möjliga undervisning, ge alla en möjlighet att nå bästa studieresultat och erbjuda en trygg, säker och drogfri arbetsmiljö. Användning av droger innebär risk för den enskilde eleven, för andra elever och personal samt för en trygg och säker arbetsmiljö. Användning av droger har en negativ påverkan på elevens motivation, studieresultat och dennes möjligheter till fortsatta studier och framtida yrkesliv. Därför verkar Önnestadsgymnasiet aktivt för en drogfri skoltid och skolmiljö samt mot användning av alla former av droger.

 

Syfte

Syftet med Önnestadsgymnasiets drogpolicy är att:

  • Förebygga användning av tobak, alkohol och narkotika.
  • Skapa en trygg och säker arbetsmiljö i skolan.
  • Förebygga ohälsa, tillbud och olyckor.
  • Tidigt upptäcka, uppmärksamma och agera vid oro och misstanke om användning av droger.
  • Ge eleverna bästa möjliga förutsättningar att kunna genomföra studierna och lyckas i skolan.

 

Mål

Målet för arbetet med Önnestadsgymnasiets drogpolicy är att:

  • att skapa en trygg och säker arbetsmiljö
  • att skapa bästa möjliga inlärningsförutsättningar för våra elever
  • att vara fria från alkohol och andra droger
  • att förebygga att elever börjar använda alkohol och andra droger
  • att tidigt uppmärksamma och ge stöd till dem som behöver hjälp att sluta använda dessa medel
  • De insatser som görs enligt handlingsplanen leder till att eleven är drogfri, genomför studierna och får det stöd som är möjligt.

 

Definition, droger

Med droger avses här tobak, alkohol, narkotika, dopingpreparat, läkemedel (icke medicinskt betingat bruk), inandning av gaser från kemiska preparat i berusningssyfte samt övriga medel som intas i berusningssyfte.

Förebyggande åtgärder

  • Denna handlingsplan presenteras för elever vid skolstart så att alla vet vad som gäller på skolan.
  • Information om drogtester lämnas till alla samtliga Åk1, 2 och 3 vid läsårets start. Kort information skickas även till vårdnadshavare med önskan om godkännande och underskrift från såväl elev som vårdnadshavare (om eleven är under 18 år).
  • Policy o handlingsplan finns på hemsidan.
  • Föräldrar informeras vid läsårets föräldramöte för Åk 1.
  • Föräldrar informeras om sin roll för att förebygga tidig alkoholdebut, berusningsdrickande m.m.
  • ANDT-kunskap, liksom diskussioner kring alkohol- o drogvanor ska förmedlas till eleverna via den ordinarie undervisningen. Elevhälsan står till förfogande för stöd till pedagogerna.
  • Elevers frånvaro uppmärksammas och följs upp.
  • Drogsymboler accepteras inte inom skolans område. Om det förekommer ska det uppmärksammas av lärare och annan personal.
  • När elev disponerar ett av skolans skåp el utrymmen kan skolan undersöka skåpet/utrymmet om man misstänker att droger, alkohol eller annat otillåtet förvaras i skåpet.
  • All personal får grundläggande information i frågor kring ungdom, alkohol och droger.
  • Skolan samarbetar med bland annat fältgruppen (Kristianstads kommun) och polisen. Sökhundar kan användas vid särskilda tillfällen.
  • Utifrån arbetsmiljöskäl och för att sträva efter en narkotikafri skola med tryggt skolklimat och goda studieförutsättningar, genomför skolan dels drog- o alkotester på förekommen anledning men också drogtester på hela undervisningsgrupper. Testerna är frivilliga men kan vara förutsättningen för att elev ska kunna delta vid riskfyllda utbildningsmoment eller praktik.

 

Direkta åtgärder

Vid oro eller misstanke

Skolpersonal bör uppmärksamma om en elev ändrar beteende. Hög frånvaro, trötthet, omotiverad ilska och likgiltighet är exempel på sådana förändringar.

 

Vid oro/misstanke om påverkan kontaktas rektor eller av rektor utsedd person, som kallar elev till ett kort samtal Ev. drogtester utförs av personal från elevhälsa / EHT.

 

Om man konstaterat ett missbruk hos eleven eller tror man befarar att eleven missbrukar kontaktas vårdnadshavare. Rektor, eller den rektor utser, kallar till gemensamt samtal eller EVK.

 

I samråd mellan elev, föräldrar och skola görs en åtgärds- o uppföljningsplan. I upprättad plan ska det även framgå hur skolan kan hjälpa eleven.

 

Vad gäller anmälan till socialtjänsten gäller Socialtjänstlagen 14 kap 1§. Rektor ansvarar.

Rektor kan också bestämma hur frånvaron från skolan ska hanteras i väntan på drogfrihet.

 

I åtgärds-/uppföljningsplanen bör bland annat följande finnas med:

  • hur hem och skola håller kontakt och namn på vem som är skolans kontaktperson
  • förutsättningar för fortsatt skolgång
  • hur och om fortsatta drogtester ska genomföras av skolan
  • att vid behov vara behjälplig att upprätta kontakt med Maria Skåne, socialtjänst, BUP m.m.
  • att samarbete sker mellan skola, socialtjänst, Maria Skåne och BUP om elev och föräldrar godkänner det
  • information om skolans disciplinära åtgärder

(Skollagen kap 5 § 17-24

 

Åtgärds/uppföljningsprogrammet bör undertecknas av elev, ev vårdnadshavare och skolrepresentant. För myndiga elever gäller att eleven godkänner vårdnadshavares medverkan.

 

Alkohol/Drogpåverkad elev

 

Om en elev upplevs påverkad i skolan ska rektor eller av rektor utsedd person kontaktas. Om eleven förnekar påverkan kan ett drog / alkotest erbjudas. Vill eleven inte göra drogtest görs en akut bedömning av rektor eller annan av rektor utsedd person om elev ska lämna skolan och undervisning.

 

Rektor eller annan person som rektor utser, kontaktar vårdnadshavarna. Är eleven påverkad skickas eleven hem på säkert sätt. Överenskommelse görs om vilka omedelbara åtgärder som ska vidtas och ny tid för möte bokas.

 

Vad gäller anmälan till socialtjänsten gäller Socialtjänstlagen 14 kap 1§.

 

Generella tester av arbetsmiljöskäl samt för ett tryggt skolklimat och goda studieförutsättningar

 

Inför praktik eller farliga moment i utbildningen kan skolan genomföra drogtest på en undervisningsgrupp. Testerna är frivilliga, men kan vara förutsättningen för att elev ska kunna delta vid olika utbildningsmoment eller praktik. Det händer att arbetsgivare vill veta om eleven är drogfri på samma sätt som man kontrollerar att deras anställda är det. Tester kan även genomföras vid teoretisk undervisning.

 

OBS! Vårdnadshavare måste godkänna att ett drogtest görs om eleven är under 18 år. (Gäller ej vid polisinsats)

 

Langning/överlåtelse av alkohol eller droger

 

  • Den som är under 18 år kan inte lagligen köpa alkohol i Sverige.

 

  • Langning av alkohol, narkotika och dopingpreparat är en kriminell handling och ska anmälas till polis. Rektor ansvarar.

 

  • Alkoholhaltiga drycker omhändertas av skolans personal och återlämnas enbart till vårdnadshavare alt. anhörig över 20 år

 

Alkohol, rökning

 

  • Alkohol och andra berusningsmedel får inte förekomma på skolan eller skolans övriga områden eller aktiviteter

 

  • Rökning är inte tillåtet på skolan eller skolans övriga områden.

 

  • Vid misstanke om alkohol- eller drogpåverkan ska eleven medge provtagning för undersökning.

HANDLINGSPLAN

  1. Misstanke om missbruk av droger

 

2a Eleven är uppenbart påverkad, kontakta rektor/kurator

I de fall när det inte råder några tvivel om att eleven är påverkad till följd av droganvändning (se sidan 1 för definition av begreppet droger) har rektor på gymnasieskolan med stöd av gymnasieförordningen 1992:394 6 kap 22-25 §§ rätt att avvisa myndig elev. För minderåriga gäller att vårdnadshavare kontaktas omgående.

2b Kontakta rektor

Kontakt tas med rektor för samråd. Därefter tas beslut om fortsatta åtgärder.

 

3a Eleven avvisas från skolan. Vårdnadshavare kontaktas

Eventuellt beslutas om interimistisk avstängning jämlikt 6 kap 22-25 §§ gymnasieförordningen av rektor. Sådant beslut delges skolans styrelse via rektor. För minderåriga gäller att vårdnadshavare kontaktas omgående för att ta hem eleven. Det interimistiska beslutet gäller till ärendet prövas slutligt av skolans styrelse.

3b Rektor samtalar med eleven

Det första samtalet ger eleven en möjlighet att delge sin reaktion på misstanken. I detta läge ska diverse ursäkter och bortförklaringar från eleven inte godtas. Det är viktigt att rektor i ett samtal förklarar för eleven så konkret som möjligt vad det är som föranleder misstanken samt vad som kommer att hända härnäst.

4a Anmälan till socialtjänsten

Beslut tas om anmälan jämlikt 14 kap 1 § Socialtjänstlagen (2001:453). Observera att det är allas skyldighet att anmäla missförhållanden som rör barn.

”Myndigheter vars verksamhet berör barn och ungdom samt andra myndigheter inom hälso- och sjukvården, annan rättspsykiatrisk undersökningsverksamhet, socialtjänsten och kriminalvården är skyldiga att genast anmäla till socialnämnden om de i sin verksamhet får kännedom om något som kan innebära att socialnämnden behöver ingripa till ett barns skydd. Detta gäller även dem som

är anställda hos sådana myndigheter” (14 kap 1 § Socialtjänstlagen).

4b Rektor tar fortsatt ansvar för åtgärder

Detta innebär att rektor ansvarar för upplägg av testning och eventuella vidare åtgärder. Eleven informeras om ev. avstängning från praktiska moment i de fall där skolan anser att man inte kan säkerställa en trygg och säker arbetsmiljö. Eleven erbjuds provtagning på Ungdomsbasen i Kristianstad. Rektor utser i samråd med mentor lämplig medföljande personal. Kontakt tas med Ungdomsbasen på telefon 044-134943.

5a Elevvårdskonferens, beslut och planering

Ett åtgärdsprogram avseende både den studiemässiga och den sociala tillvaron upprättas i samarbete med elev och vårdnadshavare. Samordning bör ske med socialtjänsten i de fall de är inkopplade.

 

 5b Kontakta vårdnadshavare

Om eleven är under 18 år kontaktas vårdnadshavare. I de fall då eleven är myndig får vårdnadshavare kontaktas under förutsättning att eleven ger sitt samtycke (sekretesslagen 1980:100, 14 kap 4 §).

Ansvarig för kontakten är rektor i samråd med mentor.

6a Uppföljning

Rektor tar ansvar för att samordna insatser och uppföljning runt eleven.

 

 

 

7a Provtagning utfaller positivt

Resultatet visar att eleven har förekomst av en eller flera droger i kroppen. Eleven stängs av från praktiska moment. Samtal hålls med eleven som även informeras om fortsatta åtgärder från skolans sida. Eventuellt beslutas om tillfällig avstängning jämlikt 6 kap 22-25 §§ gymnasieförordningen av rektor. Sådant beslut delges skolans styrelse via rektorn. Det interimistiska beslutet gäller till ärendet prövas slutligt av styrelsen.

7b Eleven vägrar lämna prov

Det går inte att tvinga någon till provtagning. Endast polisen har sådana befogenheter och då endast i mycket speciella fall. Eleven informeras om att en vägran innebär att skolan fortsatt inte kan säkerställa en trygg och säker arbetsmiljö i skolan och att eleven därför stängs av från praktiska moment.

7c Provtagningen utfaller negativt

Eleven har lämnat de urinprov som överenskommits och resultatet påvisar ingen förekomst av droger. Beroende på den problembild som eleven uppvisat övervägs behovet av andra åtgärder.

 

8a Anmälan till socialtjänsten

Beslut tas om anmälan jämlikt 14 kap 1 § Socialtjänstlagen (2001:453)

Rektor ansvarig

8b Anmälan till socialtjänsten

Beslut tas om anmälan jämlikt 14 kap 1 § Socialtjänstlagen (2001:453)

Rektor ansvarig

8c Eleven ges extra uppmärksamhet

Regelbunden uppföljning av studieresultat och närvaro sker i samarbete med vårdnadshavare. Utbildningsledare i samråd med mentor ansvarig

9a Elevvårdskonferens, beslut och planering

Ett åtgärdsprogram avseende både den studiemässiga och den sociala tillvaron upprättas i samarbete med elev och vårdnadshavare. Samordning bör ske med socialtjänsten i de fall de är inkopplade.

Beslut fattas tillsammans med eleven angående hur många gånger urinprov ska lämnas. Provtagningen sker på Ungdomsbasen.

Rektor ansvarig

9b Elevvårdskonferens, beslut och planering

Ett åtgärdsprogram avseende både den studiemässiga och den sociala tillvaron upprättas i samarbete med elev och vårdnadshavare. Samordning bör ske med socialtjänsten i de fall de är inkopplade.

Beslut fattas tillsammans med eleven angående hur många gånger urinprov ska lämnas. Provtagningen sker på Ungdomsbasen.

Rektor ansvarig

 
10a Uppföljning

Rektor tar ansvar för att samordna insatser och uppföljning runt eleven.

10b Uppföljning

Rektor tar ansvar för att samordna insatser och uppföljning runt eleven.

 

LAGSTIFTNING OCH STYRDOKUMENT

 

Skolans möjligheter och skyldigheter att agera mot missbruk regleras av:

 

Tobakslagen

2 § Rökning är förbjuden

  1. … i lokaler som är avsedda för barnomsorg, skolverksamhet eller annan

verksamhet för barn eller ungdom samt på skolgårdar och på motsvarande områden

utomhus vid förskolor och fritidshem…

 

FN:s barnkonvention

Artikel 33 Barns rätt att skyddas mot droger.

 

Narkotikastrafflagen

All befattning med narkotika är förbjuden.

 

Lag om förbud mot vissa hälsofarliga varor

1§ …som på grund av sina inneboende egenskaper medför fara för människors liv

eller hälsa och som används eller kan antas användas i syfte att uppnå berusning

eller annan påverkan.

 

Alkohollagen

Kap 3 Allmänna bestämmelser

 

Arbetsmiljölagen

Förebygga ohälsa och olycksfall samt uppnå en bra arbetsmiljö.

 

Läroplan 2011 för gymnasieskolan och gymnasiesärskolan

2.6 Rektors ansvar – ”ett särskilt ansvar för att eleverna får kunskaper

om…..riskerna med tobak, alkohol, narkotika och andra droger.”

 

Socialtjänstlagen

Anmälningsskyldighet enligt 14 kap 1 § Socialtjänstlagen.

 

Dopinglagen

All befattning med anabola steroider är förbjuden.

 

Skollagen kap 5

Disciplinära åtgärder hanteras enligt skollagen kap 5.

Ansökan om hundplats

Innan du tar med din hund till Önnestadsgymnasiet ska du lämna in en ansökan om att djuret får vistas här. Kontakta ansvarig i hundstallet för att få en ansökan hemskickad.

Innan hunden får vistas på skolan ska en ansökan skickas in som även är undertecknad av vårdnadshavare, samtidigt som ansökan görs ska skolans hundpolicy läsas igenom och även den undertecknas av både elev och vårdnadshavare. Så snart din ansökan beviljas kommer ni får signera ett hyresavtal, samt lämna kopia på vaccinationsintyg och försäkringsbrev. Hunden kommer även få genomgå ett hanteringsprov där skolans personal kontrollerar att hunden är lämpad för att vistas på skolan, detta är för allas trygghet.
Strikt hundägaransvar gäller.

När ansökan beviljas skrivs ett hyresavtal. Hyran för att ha hunden på skolan är 450 kr i månaden.

Djurskyddslagens regler gäller för skötsel av hund. Du är ersättningsskyldig för eventuella skador hunden gör.

Önnestadsgymnasiets hundpolicy & ordningsregler

Djurskötare/instruktör hund- och smådjursstall
Caroline Pålsson 0722- 30 21 33 epost

Ta med din egen häst

Önnestadsgymnasiet har ett visst antal boxplatser att erbjuda dig som är elev och vill ta med dig egen häst under din studietid.

Innan du tar med dig din häst till skolan bör du ta del av våra regler som du kan läsa nedan.

Du och din målsman kommer att få underteckna ett uppstallningsavtal

där du då förbinder dig till reglerna som gäller på vår anläggning.

Från den 2019-10-29 gäller följande

  • Det finns möjlighet att ha med egen häst på skolan, dock ej hingstar.
  • Uppstallningsavtal ska skrivas under av målsman senast dagen då hästen anländer.
  • Hästen/ponnyn ska vara influensavaccinerad samt avmaskad.
  • I stallhyran ingår boxplats, grovfoder, kraftfoder, strö(halm), spån finns att köpa till.
  • Helgtjänstgöring i stallet enligt schema beroende på antalet stallade privathästar (fredag 15.00-söndag 20.00).
  • Foderansvar under en vecka (måndag 7.00-fredag 12.00).
  • Tillgång finns till ridhus och ridbanor under de tider då det ej pågår undervisning eller annan organiserad ridning/verksamhet.
  • Regler och anvisningar som hyresvärden satt upp ska följas.

Priser

Utebox

Kallhyra 700+moms = 875 kr/månad

Häst 1 780+moms = 2 225 kr/månad

Ponny 1 580+moms = 1 975 kr/månad

Ridhuset + anläggningen

Ridhuset och paddocken är ofta uppbokade på vardagar mellan 8.00-15.30, därefter är det fri ridning.

Skulle det vara bokningar någon kväll eller helg finns den informationen på Facebook, Önnestadsgymnasiet ridanläggning.

För gräsbanan gäller samma som för ridhus och paddock.

Terrängbanan får endast användas tillsammans med en tränare.

Tränaren ska antingen vara auktoriserad eller mycket rutinerad för att hålla träning.

Galoppbanan är för det mesta tillgänglig för ridning .

Uteritt. För en längre runda får man rida under E21, du kommer då till Bockeboda-skogen.

I Bockeboda finns det skyltar som visar var det är tillåtet att rida (det är ett friluftsområde med vandringsled).

För mindre runda finns en karta i skolstallet där man kan se hur man kan rida.

Anläggningskostnad för utomstående

Helår: 1 200 kr

Halvår: 800 kr

Kvartal: 500 kr

Bokning av ridhuset sker till stallchefen Kajsa Andersson vardagar dagtid, tel. 0722-30 21 45, epost

Regler finns att läsa i ridhuset. Reglerna ska följas.

Ridhjälm är obligatorisk vid all ridning.