Växtodling

Var och hur mycket?

Önnestadsgymnasiet bedriver växtodling på Kristianstadsslätten och i Stoby. Skolan brukar totalt 350 ha åker och ca 80 ha naturbeten.

Vad och hur?

Det är i huvudsak eleverna som utför körningarna på skoljordbruket, instruerade av våra duktiga instruktörer. Det är i huvudsak ettorna som utför vårbruket och efter sommarlovet tar de hand om skörden och höstbruket. I huvudsak odlas vete, korn, råg, raps, potatis, sockerbetor, potatis och vall. Växtodlingen bedrivs till den största delen konventionellt på Kristianstadsslätten, men även en viss del är ekologiskt odlad. Växtodlingen på Olahus i Stoby bedrivs helt i ekologisk regi. Den ekologiska odlingen är KRAV-certifierad. Våra jordar är varierade med allt ifrån lätta sandjordar till styva leror, vilket ger en unik möjlighet i undervisningen och i den dagliga planeringen av arbetsfördelning. I växtodlingen är även en mängd varierade växtodlingsförsök förlagda, som bedrivs av Hushållningssällskapet Skåne.

Växtodlingen som bedrivs på skolan sker efter de senaste forskningsresultaten gällande ekosystem och kretslopp.

Maskinerna på skolan

Traktorer

Skolan har traktorer i storlekarna mellan 50-200 hk med olika utrustningsnivåer, årsmodeller och märken. Vår strategi är att eleverna hos oss ska få prova att köra många olika märken, därför väljer vi också att äga de traktorer som vi använder oss av. Två av traktorerna är utrustade med Trimble GPS (Omnistar). Här finns traktorer som täcker våra behov för varje enskilt tillfälle, från nybörjarkörning till stordragare. I vår traktorpark finns Massey Fergusson, John Deere, Case, New Holland, Deutz Fahr, Valtra och Claas representerade.

Skörd

För att möta behovet av effektivitet och utbildning vid spannmålsskörden har skolan tre tröskor. Vår stortröska är en 17 fots New Holland 740 med skördekartering, baserat på GPS-teknik. De två mindre tröskorna som är lättare att börja tröska med är 13 fots New Holland och 10 fots Claas. Halmen från spannmålsskörden pressas med en rundbalspress från New Holland.

Potatisen plockas med vår Grimme 75 40 och våra betor plockas upp med en Edenhall 733, även den ägs av skolan.

Vallskörden sker med en JF-slåtterkross utrustad med centrumdrag, gräset hackas sedan med en JF-exakthack och körs med 30 m3 växelflak och även med gisebo boggi utrustad med automatläm till vår tornsilo och plansilos.

Markbearbetning och sådd

Inför sådden plöjer vi en stor del av våran areal med våra 3-4 skäriga Överumväxelplogar. Det som inte plöjs bereds med kultivator och eller Carrier. Vi har 2 st vanliga såbäddsharvar plus att vi har en Germinator som används inför betsådd för bästa möjliga bruk. Vi har även både vanlig ringvält och crosskillvält.

Efter att den önskade såbädden är uppnådd, sås i princip alla grödor med skolans fyrameters Väderstad Rapid.

Gödselspridning

Flytgödsel sprids med skolans 15 m3 Olby med spridarramp och kran. Fastgödselkörningen sker med en 9 tons Samson med stående valsar. Till den delen av växtodlingen som gödslas med konstgödning används i förstahand en Överum/Tive rampspridare men även en Bogballe cetrifugalspridare.

Lastmaskiner

På skolan ägs och används flera olika lastmaskiner. På skoljordbruket använder vi oss av en JCB 416 och en MF 6455 frontlastare. På Olahus har vi en Volvo L45 och i stallarna en Volvo L35 och en Bobcat kompaktlastare.

Vagnar

Skolan förfogar över en rad olika vagnar mellan 10-16 ton. Vi har bl.a. en flakväxlarvagn från Metsjö. Vi har även en 12 meters halmsläp.

Bevattning

På skolan förfogar vi över 2 st bevattningsmaskiner, varav en är rampbevattning och den andra är en kanon.

Verkstad

Vi har en modern och rymlig maskinverkstad som passar för de flesta tillfällena. Nuvarande verkstad byggdes 2011 och rymmer totalt över 600 kvadratmeter. Allt värms upp med golvvärme för bästa komfort.  Inom verkstaden finns en svetsavdelning med riktbänk för de grova jobben och en tvätthall i anslutning.